Energija leta: kako da razumemo i održimo balans svoje Pitta doše

Ovseni doručak kolačići sa urmama i kokosovim mlekom (Foto: Jelena Malenović)

Foto: Jelena Malenović

Piše: Jelena Malenović

Leto je sezona Pitta doše, jednog od tri energetska arhetipa od kojih je sačinjen čitav kosmos, pa tako i mi kao ljudska bića, kako kaže ajurveda.

Slično kineskoj medicini ajurveda koristi elemente i njihove kombinacije da objasni kvalitet sve materije od koje je sačinjen svet, odnosno forme u kojima se energija ispoljava: etar, vazduh, voda, vatra i zemlja.

Svaki od ovih elemenata ima svoje kvalitete a njihove kombinacije čine tri doše, ili tri energetska arhetipa od kojih je sve sastavljeno. Tako u našem telu, Vata upravlja pokretom i kretanjem, Pitta  metabolizmom, a Kapha strukturom tela, kostima, mišićima, tetivama.

Svi imamo sve tri doše, a ono što je jedinstveno za svakoga od nas je njihov međusobni odnos, udeo u našoj konstituciji, samo naš sastav sa kojim se rodimo, poput energetskog otiska.

Možemo imati i samo jednu dominantnu ili, najčešće, kombinaciju dve pa čak i sve tri jednako zastupljene doše, i taj se odnos ne menja. Ono na šta mislimo kada kažemo da je određena doša u (dis)balansu je balans u okviru postojećeg odnosa doša.

Stoga je leto i period koji nam sledi pravi trenutak da obratimo pažnju na svoju Pitta došu, čija je energija sastavljena od elemenata vatre i vode. Kao element vatre Pitta predstavlja transformaciju, međutim unutar živih bića Pitta je uglavnom zastupljena kao tečnost.

Upravlja digestivnim traktom, metabolizmom i mentalnim planom. Osim za varenje hrane, Pitta je zaslužna i za varenje emocija, doživljaja, informacija. Svog sadržaja koji dobro balansirana Pitta dalje transformiše da podrži sebe i svoju okolinu.

Tako snažna Pitta može sve da svari i krene dalje. Pitta nije ni primarno mobilna kao Vata, ni primarno stabilna kao Kapha, već se širi, prodire, osvaja, zrači – zamisli vatru kako širi toplotu oko sebe i talas plime i oseke, to je Pitta kretanje.

Pitta je fizički i mentalno najsnažnija. Ona je zadužena za onaj deo nas koji pokreće, gradi, osvaja, razvija, podiže, pretvara u stvarnost, upravlja, organizuje, predvodi.

Balansirana Pitta ima blistav ten, dobar san, snažan imunitet, atletsko telo, neverovatan fokus i unutrašnji mir, odnosno sve kvalitete koji su ti potrebni da sa uspehom kreiraš svoju stvarnost.

Pitta van balansa može da ima probleme sa kožom, osipe, akne, i da lako gori na suncu. Preosetljiv digestivni trakt, od nadimanja, gasova, do dijareje, osećaja mučnine ili gorušice. Preterano znojenje, uopšte brzo zagrevanje tela, nesanice, kao i hronični premor i osećaj ljutnje, isfrustriranosti, preosetljivosti.

Na svu sreću, snažnoj Pitta konstituciji potrebno je tek malo pažnje kako bi se održala u balansu:

  • meditacija zahvalnosti / vođenje dnevnika zahvalnosti
  • balans između vežbi snage i mobilnosti, grupni sportovi ili šetnja u prirodi
  • joga položaji koji stimulišu rad pankreasa, jetre, žučne kese, celog digestivnog trakta, tokapane tj. energije izbacivanja svega suvišnog iz organizma
  • etarska ulja bergamota, ruže i sandalovog drveta
  • masaža tela kokosovim uljem
  • tuširanja hladnom vodom
  • plivanje i boravak pored vode
  • volontiranje i pružanje pomoći.

Ovo su neki od koraka preporučljivi za održanje balansa Pitta doše, a kako ajurveda posebnu pažnju pridaje ishrani, za balansiranu Pitta došu važni su i:

  • redovni obroci, bez dugog gladovanja i preskakanja obroka
  • dati prednost laganoj hrani koja hladi, takođe jesti prohlađene obroke, ne vrelo i vruće
  • kada je potrebno smanjiti Pitta aktivnost, suva hrana može da pomogne nasuprot tečnoj
  • ukusi koji balansiraju Pittu: slatko, gorko i trpko, dok slano, kiselo i ljuto mogu da je iritiraju.

Više o svim ukusima i principu ajurvedske kuhinje možete saznati na Jeleninom blogu.

Predlozi obroka za Pitta došu

OVSENI DORUČAK KOLAČIĆI SA URMAMA I KOKOSOVIM MLEKOM

Vreme: oko 30 min

Količina: 10-ak kolačića

Sastojci:

– 2 pune kašike krema od urmi

– 200 g ovsenih pahuljica

– 120 ml punomasnog kokosovog mleka

– 2 ravne kašičice samlevenog zlatnog lana

– pola kašičice sode bikarbone

– na vrh kašičice krupne morske soli

– pola šake godži bobica ili neko drugo suvo voće

– pola šake golice

Postupak:

150 g ovsenih pahuljica sameljite u brašno, ostatak ostavite za puniju teksturu kolača. U dubljoj posudi ili direktno u processor pomešajte ovsene pahuljice, lan, sodu bikarbonu i so. Umešajte urme i uz stalno mešanje dodajte kokosovo mleko da dobijete gušću smesu koja se ne sliva sa kašike. Na kraju umešajte suvo voće i golicu i kašikom sipajte u pojedinačne kalupe ili u veći pleh obložen papirom za pečenje. Kolačiće ispecite do zlatnog u rerni na 170° C uz uključen fen ili 180-190° C uz standardne grejače. Kada su gotovi, sačekajte da se potpuno ohlade pre nego ih izvadite iz kalupa ili isečete na kocke.

Foto: Jelena Malenović

RUČAK ZA 15 MINUTA: MANGO SALATA & VEGAN BURGER

MANGO SALATA

Sastojci:

– 1 super zreo mango

– 1 žuta paprika

– 1 keleraba

– 1 manja glavica crvenog luka

– oko 250 g kuvane kinoe ili neke druge žitarice, ječma na primer

– veza peršuna

– pola veze mirođije

– rendana korica 1 organskog limuna

– sveže ceđen sok limete

– ravna kašičica sumaka

– ravna kašičica tucane ljute paprike

– so i biber po ukusu

– malo ekstradevičanskog maslinovog ulja

Postupak:

Mango i papriku iseckajte na sitne kockice, a kelerabu i luk na tanje listiće. Sve pomešajte sa kinoom, dodajte sitno seckanu mirođiju, peršun, koricu limuna, začine, prelijte sokom od limete i malo ulja po želji. Promešajte još jednom i poslužite uz divne vegan burgere.

***

VEGAN BURGERI

Sastojci za 15 burgera:

– 500 g skuvanog crvenog salatnog pasulja

– 250 g skuvanog sočiva
(ako nemaš vremena za kuvanje uzmi one iz konzerve, ocedi i operi pod mlazom vode)

– 1 srednje velika glavica sitno sečenog crvenog luka

– 1 veza peršuna

– sok od 1 limete

– 3 supene kašike tahinija

– 150 g mlevenog pečenog badema

– 100 g mlevene golice

– 6-8 supenih kašika mlevenog lana

– so i biber

Postupak:

Dobro oceđen pasulj i sočivo ubaci u procesor sa svim sastojcima osim lana, blendaj par minuta da se sve dobro sjedini i na kraju umešaj jednu po jednu kašiku lana dok masa ne postane dovoljno čvrsta da se formiraju burgeri. Peci u tiganju na malo ulja i srednjoj temperaturi po par minuta sa obe strane, et voila!

Foto: Jelena Malenović

NAMAZ OD BELOG PASULJA

Sastojci za oko 200 g namaza:

– 150 g kuvanog belog pasulja ili otvori teglicu koga mrzi da kuva

– 60 ml punomasnog kokosovog mleka

– 1 puna kašičica dižon senfa

– 1 ravna kašičica sušenog origana

– 1 ravna kašičica limunove korice u prahu

– 2 kašičice svežeg soka od limuna

– pola kašičice kurkume

– so i biber po ukusu

Postupak:

Sve sastojke usitnite do kremastog u blenderu ili sa štapnim mikserom. Šta ne pojedete odmah spakujte u staklenu teglu i čuvajte u frižideru.

Foto: Jelena Malenović

 

Jelena Malenović

Jelena Malenović, autor bloga o biljnoj kuhinji & jogi za zdravlje, Spice Sunshine

Foto: Jelena Višnjić